Voor Noël Haile (1988, Asmara) is de schilderkunst een manier om de vele beelden en gedachten die door zijn hoofd gaan vorm te geven en daarmee zijn leven op de rit te houden. Vanuit een onveilig Eritrea komt Noël als klein kind met zijn familie naar Rotterdam en woont vanaf zijn tiende jaar in Kampen. Als jongetje voelt hij zich al aangetrokken tot de klassieke kunst en neemt hij schilderles bij de RIBW dagbesteding, waar zijn beeldend talent een welkome uitlaatklep werd.

 

Zijn grote droom om basketballer bij de National Basketball Association te worden verruilt hij voor de beeldende kunst. Noël ontwikkelt zich verder bij Quintus Centrum voor Kunsteducatie Kampen en de Vrije Academie in Nunspeet. Hier ontdekt hij de vele gezichten van de moderne schilderkunst. Het stimuleert hem zijn eigen verhalen te verbeelden. Noëls werk zou je Outsiderkunst kunnen noemen. Hij volgt geen kunststroming of stijl en zijn plaats ten opzichte van andere kunstenaars of de kunstgeschiedenis speelt voor hem geen rol. Zijn eigen leven, dromen en stemmingen geven hem de noodzaak zijn schilderijen te maken.

 

De werken zijn grappig en direct of vervreemdend, mysterieus en poëtisch. Zijn rijke fantasie, taalassociaties, verbeeldingskracht en kleurgebruik maken de werken aantrekkelijk. Haile werd in 2020 genomineerd voor de Koninklijke prijs voor de Vrije Schilderkunst en behoorde bij de laatste 50 deelnemers.

 

Stedelijk Museum Kampen neemt Noëls lievelingsschilderij Saloon, Cowboys and Poker uit 2017 op in de collectie. We zien een Amerikaanse saloon, waar de koeien letterlijk cowboys zijn geworden. Je voelt de spanning van het pokerspel en de ‘bad guy’ die ieder moment binnen kan stappen. Details, lichtval en compositie verraden Noëls liefde voor de klassieke schilderkunst, maar dat hindert hem gelukkig niet om het thema volledig naar zijn eigen hand te zetten.

Maak een Gratis Website met JouwWeb